sembleeker.reismee.nl

Surfen in Nicaraqua

Leon, Nicaraqua
Het is een sfeervolle gezellige stad. Er is best veel te doen en had er best langer kunnen zijn. Na een geweldig festival bij mijn aankomst heb ik de volgende ochtend de stad verkend tijdens een lekkere ochtend run. In zo\'n 45 min heb ik al best veel gezien en weet ik aardig de weg te vinden door de stad. Dit was de oorspronkelijke hoofdstad van Nicaraqua. Je kunt het hier en daar nog wel merken. De inwoners zijn trotse leeuwen! Er zijn veel kraampjes en er wordt veel op straat verkocht. Van alle verschillende soorten fruit, groenten of noten tot stoere schoenen, horloges, riemen en andere mooie kledingstukken. Ook de vele winkels doen niet onder. Recht achter de grote cathedraal heb ik de eerste avond geweldig streetfood gegeten. Beef met gallo pinto (rijst en bonen) en salade! Het typische gerecht van Nicaraqua en misschien wel heel Midden Amerika! Maar dit was echt heel lekker! En dat voor zo\'n 3 dollar inclusief een cerveza! Wat wil je nog meer?!
De volgende dag had ik mij aangemeld bij een organisatie Quatzaltrekkers voor een 2 daagse hike naar de actieve vulkaan Telica. Dit was een super vette ervaring. Met volle bepakking; 8 liter water, een tent, een slaapzak, wat kleding en voedsel in de rugzak was het best pittig om zo\'n vulkaan in volle hitte te beklimmen. Maar dat was niet erg, want de hike was erg mooi en we konden genieten van het mooie landschap. En eenmaal aan de top lagen we op de grond om over de rand te kijken naar het lava!


Yeah! Lava! Magma! Whoohoo! Heel vet! Na een geweldige zonsondergang zijn we zo\'n 150 meter onder de krater gaan kamperen. Vanuit de tent kon je de krater horen sissen!
\'s ochtend rond een uur of 5 weer op om de zon te zien opkomen vanaf andere hoge berg! Al bij al een te gekke ervaring dus!!
Na de hike van 27 km ben ik de volgende dag naar het strand geweest om daar wat te ontspannen en te zwemmen. In een klein badplaatsje Las peñitas zag ik de Pacific Ocean voor het eerst gedurende mijn reis! Het water was heerlijk warm met stevige golven. Verderop werd ook gesurft door een paar locals! Die bewaar ik voor volgende week in San Juan del Sur.


Masaya en Granada
Op vrijdag ben ik naar het zuiden gereist richting Masaya en Granada! Dit zijn twee steden met veel cultuur, winkeltjes en eettentjes. Ik vond het leuk om er te zijn geweest! Gezellige en soms wat hectische steden. Vooral op de locale markten. Maar dat maakt het ook weer zo leuk. Hier en daar ben ik kleine kraampjes/ winkeltjes ingelopen om een praatje te maken. Ik vind het leuk om.met de locals te praten en oefen gelijk mijn Spaans! Al is het soms nog lastig.


Playa venecia, Isla de Ometepe
Midden in het grootste meer, laguna de Nicaraqua, ligt het grote eiland Ometepe dat gevormd is door twee vulkanen. Ik verblijf in een hostel bij playa venecia! Het is hier erg rustig en vind het fijn om daar weer even van te genieten. Na zo\'n 7 weken reizen ben ik nu ook echt even alleen. Voelt ook wel echt even goed!


Vind het leuk om met locals in gesprek te gaan. Die vertellen mij wat over het eiland en vragen mij naar Nederland. Gister ben ik naar Ojos de Agua gegaan. Een mineraalwaterpoolwaar je in kan zwemmen. Ze zeggen dat je na een duik je zo\'n 5 jaar jonger voelt. En dat klopt, voel me weer sprrrring levend! hahah! Omdat het zondag was, was het best druk. Veel mensen van het eiland waren er om er lekker in te zwemmen.
Maandag heb ik een mountainbike gehuurd en ben ik naar het andere gedeelte van eiland gefietst. Daar wilde ik een 80 meter hoge waterval zien. De waterval was midden op de vulkaan, dus moest ik eerst nog even daar naar toe hiken. En jahoor.. Twee uur later! Wouw! Super gaaf om te zien en even afkoelen onder de waterval! Daarna weer terug fietsen! Toch in totaal 52 km gebiked! Gelukkig had ik de dag ervoor in Ojos de Agua gezwommen.. ;)
Bij terugkomst in hostel heb ik een verkoelende duik genomen in het meer en genoten van een mooie zonsondergang. Heerlijk!


San Juan del Sur
Deze surfspot is echt mega hot! Letterlijk en figuurlijk. Gedurende dag was het over de 30 graden, waarbij de zon al om 8 uur \'s ochtends op je huid brandde. Des de meer de reden om met een surfboard verkoeling in de zee te zoeken. Er komen veel surfers naar San Juan del Sur. Er zijn meerdere stranden in de buurt en ik ben er bij drie geweest! Playa San Juan, playa maderas en playa hermoso. Het surfen was super vet en heb na een paar goede wasmachines ook aardig wat golven onder controle gekregen. Het geeft een kick als je op het bord staat op een golf! Een aanrader voor iedereen! In het het hostel heb ik weer verschillende mensen leren kennen, waaronder een fransman Clement. Hij reist nu samen met mij mee naar San Jose in Costa Rica. Daar ga ik coole vriendinnetje ophalen om samen Costa Rica en Panama te doorkruizen! Heb daar mega veel zin in!!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!