sembleeker.reismee.nl

Op naar Guatemala

Flores, Guatemala
De reis naar Flores was erg gaaf om zo mee te maken. Ik ben samen met Tom en Kate met de lokale bus gegaan. Het duurde wat langer dan een wat luxere expressbus, maar was uiteindelijk de helft goedkoper. In de bus het ik de eerste twee uur met een mexicaanse man gepraat over voetbal en vanalles en nog wat. Dat was erg gezellig. Bij de grens van Belize-Guatemala moesten we overstappen naar een kleine minibusje. Die had wat weg van het oude rode Susuki busje van mijn ouders. Er waren 14 zitplaatsen, maar hebben er met 24 mensen mee rondgereden! Hahah! Localstyle dus!
Verblijf nu op het eiland Flores in een groot meer. Heb een leuk hostel gevonden, Los Amigos! Daar heb ik weer een aantal nieuwe amigos gemaakt. Hier blijf ik een paar dagen en ga o.a. een trip maken naar Tikal. Een van de grootste Maya ruins.

Tikal
Indrukwekkend! De trip naar Tikal was echt heem mooi! Drie uur in de morgen werden we opgehaald door een klein minibusje! In het donker zijn we vervolgens door het nationale park van Tikal gewandeld! Onderweg vertelde de gids het een en ander over de flora en fauna in het park. Ik heb oa een Tarantula op mn hand/ arm gehad, vele apen gespot en hebben grijze vossen gezien op een van de tempels. Het mooiste was tijdens zonsopgang, zittend op de hoogste tempel, horen hoe de jungle met al haar dieren wakker werd! Waar het eerst pikdonker en muisstil is, kwam de zon op en kwamen de geluiden van honderden dieren, waarvan die van de houwlermonkeys (brulapen) ongelooflijk luid waren! Ook de tempels van de Mayas zijn erg indrukwekkend! Zo groot! Het is een complete stad, waar ze nog heel veel van moeten uitgraven! Onwerkelijk als je je bedenkt dat dit al 1300 jaar geleden was ontworpen en gebouwd.
In de middag zijn we nog naar een rope-swing geweest. Met een bootje gingen we naar de overkant van het meer, waar we ouderwets met een touw het water insprongen! super gaaf en lekker, vooral omdat het zo warm was!
Lanquin een reis van bijna 11 uur, wat eigenlijk 8 uur zou duren, ben ik in Lanquin aangekomen. Hier wachten mij nieuwe avonturen in grotten van Lanquin en Semuc Champey!

Lanquin/ Semuc Champay
In Zephyr Lodge heb ik een geweldige accomodatie gevonden. De eigenaar is Nederlands en maakte het voor mij makkelijk. De locatie is echt geweldig! Vanuit mn hangmat heb ik een waanzinnig uitzicht wat mij een beetje als Juressic Park doet denken. In the middle of nowhere staan een aantal hutten waar we in slapen. De eerste dag heb ik ontspannen doorgebracht. Ik ben het boek \"life of Pi\" gaan lezen! Een erg goed boek! Af en toe wat eten en drinken en vooral van het uitzicht genieten. Ook een frisse duik genomen in de wilde rivier. Het had geregend, dus de stroming was aardig sterk. Binnen een seconde of wat waren we al zo\'n 100 meter verder afgedwaald. Snel de kant weer op.
Op de tweede dag heb ik de tour gedaan naar de grotten van Lanquin. Misschien wel een van de grootste grottenstelsel van de wereld. Zo\'n 61 kilometer en het einde is nog niet inzicht! We gingen erin met een kaars die je al zwemmend, klimmend en klauterend moest zien droog te houden. Dwars door een waterval omhoog geklommen om bij het volgende punt te komen. Het was erg gaaf om mee te maken!
Vervolgens zijn we gaan hiken naar Semuc Champey. Zijn we van een hoge brug de rivier ingesprongen en dwars door het tropisch regenwoud gelopen. Semuc Champay was heel gaaf! Het water van de wilde rivier duikt er de gotten in en komt er een paar 100 meter verder weer onder vandaan. De meertjes erboven zijn zo helder blauw waar we heerlijk konden zwemmen en induiken.

Ik ben inmiddels in Antigua. De naam zegt het al, een antiek, oud en erg gezellige stadje. Het is omringt door drie vulkanen, waarvan ik er in ieder geval eentje van ga beklimmen.

Bedankt voor alle leuke berichtjes! Vind ze leuk om te lezen!

Groetjes Sem

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!